Rabu, November 21, 2007


Take this test!

Everyone has a desire to love. But your desire is rooted very deeply in your unconscious and affects many of the decisions you make in life — whether you are aware of it or not.

You have an energy about you that inspires people to experience their true feelings of love and act kindly towards others. In this way, you and your drive for loving relationships start a chain reaction of positive experiences.

The reason you are driven by love, may be because your unconscious is trying to avoid the opposite of love — hate. You, more than others, may be afraid of experiencing severe discord with others. That may, in turn, heavily influence your choices about relationships and the way you communicate your ideas, wants, and desires to others.

With such a strong orientation towards loving others, your relationships hold a very special place in your life. Your capacity to love may be greater than those around you, and therefore you may have more to give in relationships than your romantic partner does. Remember that this is a gift you have and one most others don't possess.

Isnin, November 05, 2007

Way Back Into Love

Hugh Grant - Way Back Into Love lyrics

[Verse 1]
(Drew Barrymore)
I've been living with a shadow overhead,
I've been sleeping with a cloud above my bed,
I've been lonely for so long,
Trapped in the past,
I just can't seem to move on!

(Hugh Grant)
I've been hiding all my hopes and dreams away,
Just in case I ever need them again someday,
I've been setting aside time,
To clear a little space in the corners of my mind!

All I want to do is find a way back into love.
I can't make it through without a way back into love.

[Verse 2]
(Drew Barrymore)
I've been watching but the stars refuse to shine,
I've been searching but i just don't see the signs,
I know that it's out there,
There's got to be something for my soul somewhere!

(Hugh Grant)
I've been looking for someone to shed some light,
Not somebody just to get me through the night,
I could use some direction,
And I'm open to your suggestions.

All I want to do is find a way back into love.
I can't make it through without a way back into love.
And if I open my heart again,
I guess I'm hoping you'll be there for me in the end!
Oooooooh, Ooooooh, Ooooooh.

(Drew Barrymore)
There are moments when I don't know if it's real
Or if anybody feels the way I feel
I need inspiration
Not just another negotiation

All I want to do is find a way back into love,
I can't make it through without a way back into love,
And if I open my heart to you,
I'm hoping you'll show me what to do,
And if you help me to start again,
You know that I'll be there for you in the end!
Oooooooh. Oooooooh. Ooooooooh. Oooooooh. Ooooooh Ooooooooh. Ooooooooh.

Jumaat, November 02, 2007


(1 )
Oh sayang...
Engkaulah jejaka idaman
Akulah yang menanti

Embun dingin di pagi hari
Akulah bunga dibasahi

( korus 1)
Kan ku genggam bara yang membara
Begitu ku teruskan jua
Agar cinta tidak terpisah

( korus 2)
Malu ku bukan kerana paksa
Senyum ku benar-benar rela
Resah hati lagi merindu
Di kalbu

( 2 )
Oh sayang...
Engkaulah jejaka idaman
Akulah yang paling menanti
Ku pasti...

Khamis, November 01, 2007


1.The story began when I was a child;
I was born as a son of a poor family.
Even for eating, we often got lack of
Whene ver the time for eating, mother
often gave me her portion of rice.
While she was removing her rice into
my bowl,
she would say "Eat this rice, son. I'm
not hungry".
That was Mother's First Lie

2.Whe n I was getting to grow up,
the persevering mother gave her spare
time for fishing in a river near our
she hoped that from the fishes she
she could gave me a little bit
nutritious food for my growth.
After fishing, she would cook the
fishes to be a fresh fish soup,
which raised my appetite. While I was
eating the soup,
mother would sit beside me and eat the
rest meat of fish,
which was still on the bone of the
fish I ate.
My heart was touched when I saw it.
I then used my chopstick and gave the
other fish to her.
But she immediately refused it and
said "Eat this fish, son.
I don't really like fish."
That was Mother's Second Lie.

3.Then, when I was in Junior High
t o fund my study,
mother went to an economic enterprise
to bring some used-matches boxes that
would be stuck in.
It gave her some money for covering
our needs.
As the winter came,
I woke up from my sleep and looked at
my mother who was still awoke,
supported by a little candlelight and
within her perseverance she continued
the work of sticking some used-matches
I said, "Mother, go to sleep, it's
tom orrow morning you still have to go
for work.
" Mother smiled and said "Go to sleep,
dear. I'm not tired."
That was Mother's Third Lie.

4.At the time of final term,
mother asked for a leave from her work
in order to accompany me.
While the daytime was coming and the
heat of the sun was starting to shine,
the strong and persevering mother
waited for me under the heat of the
sun's shine for several hours.
As the bell rang, which indicated that
the final exam had finished,
mother immediately welcomed me and
poured me a glass of tea
that she had prepared before in a cold
T he very thick tea was not as thick as
my mother's love,
which was much thicker. Seeing my
mother covering with perspiration,
I at once gave her my glass and asked
her to drink too.
Mother said "Drink, son. I'm not
That was Mother's Fourth Lie.

5.After the death of my father because
of illness,
my poor mother had to play her role as
a single parent.
By held on her former job, she had to
fund our needs alone.
Our family's life was more
complicated. No days without
sufferanc e.
Seeing our family's condition that was
getting worse,
there was a nice uncle who lived near
my house came to help us,
either in a big problem and a small
Our other neighbors who lived next to
us saw that our family's life was so
unfortunate,th ey often advised my
to marry
again. But mother,
who was stubborn, didn't care to their
she said "I don't need love."
That was Mother's Fifth Lie.

6.After I had finished my study and
then got a job,
it was the time for my old mother to
But she didn't want to; she was
sincere to go to the marketplace every
just to sell some vegetable for
fulfilling her needs.
I, who worked in the other city, often
sent her some money to help her in
fulfilling her needs,
but she was stubborn for not accepting
the money.
She even sent the money back to me.
She said "I have enough money."
That was Mother's Sixth Lie.

7.After graduated from Bachelor
Degree,& amp; amp; lt;brI then continued my
study to
Degr ee.
I took the degree, which was funded by
a company through a scholarship
progr am,
from a famous University in America .
I finally worked in the company.
Within a quite high salary,
I intended to take my mother to enjoy
her life in America .
But my lovely mother didn't want to
bother her son,
she said to me "I'm not used to."
That was Mother's Seventh Lie.

8.After entering her old age,
mother got a flank cancer and had to
be hospitalized.
I, who lived in miles away and across
the ocean,
directly went home to visit my dearest
mother.Sh e lied down in weakness on
her bed
after having an operation.
Mother , who looked so old, was staring
at me in deep yearn.
She tried to spread her smile on her
even it looked so stiff because of the
disease she held out.
It was clear enough to see how the
disease broke my mother's body,
thus she looked so weak and thin.
I stared at my mother within tears
flowing on my face.
My heart was hurt, so hurt, seeing my
mother on that condition.
But mother, with her strength,
said "Don't cry, my dear.
I'm not in pain."
That was Mother's Eight Lie.

Afte r saying her eighth lie, She
closed her eyes forever!


aku bukan penulis cerita ini...ia diambil dari website sekolah..penulisnya seorang senior , Hilmi Ngah..anyway cerita ini penuh pengajaran untuk semua yang bergelar ibu bapa mahupun bakal menjadi ibu bapa...

Malam itu saya benar-benar sibuk. Selepas solat Isyak dan menikmati hidangan, saya terus ke meja tulis, mahu menyiapkan kertas kerja yang akan saya bentangkan pada mesyuarat tiga hari akan datang. Baru nak mula, anak tunggal saya Serena 6, tiba-tiba datang menghampiri. Dan membawa sebuah buku. Saya kerling nampak dia tersengih-sengih manja. Begitulah dia, kalau ada sesuatu yang dimahukannya, dia akan bersikap terlalu manja. "Papa? bacakan buku cerita ni. Bagus tau! cerita pari-pari, Ina nak dengar," kata Serena menghulurkan buku bergambar itu pada saya. "Buku baru ya?" saya bertanya berbasa basi tanpa menoleh, sekadar melayan. Serena mengangguk lantas memberitahu buku itu dibelinya pagi tadi. "Papa sibuk, lain kali boleh tak?" saya memujuk. Serena memuncung, memperjelaskan rasa kecewanya, tapi saya benar-benar sibuk. "Bolehlah Papa?..sekejap saja. Ceritanya sedap?." Rengek Serena enggan mengalah. "Kan papa kata sibuk! Suruh mama baca?.." "Mama basuh pinggan. Alaaa? bacalah, papa!" Serena merengek sambil menghentak-hentak kakinya ke lantai. Nyata dia tidak mahu mengalah. "BUDAK INI?..!!!" Tak reti bahasa ke. Pergi sana!!!!" saya jerkah permata hati saya itu. Serena panik. Dia terperanjat sungguh kerana tidak menyangka saya bertindak sejauh itu. Nampak jelas matanya sedikit berkaca, lalu dia beredar sayu. Dalam nada sebak, dengan muka yang sebek, Serena beredar sambil menoleh ke arah saya. Dalam suara tersekat-sekat dia bersuara, "Nanti papa bacakan kuat-kuat cerita ini kat Ina, ya papa!" Saya hanya memandang tajam ke arahnya. Sebaik tiba di pintu bilik dia menjeling saya, kali ini saya mengangguk. Masa terus berlalu, seminggu, dua minggu namun kesibukan saya semakin bertambah. Setiap kali pulang, Serena tidak merengek minta dibaca cerita pari-pari itu, namun tangannya tak lepas memegang buku itu. Mungkin juga dia faham saya terlalu sibuk. Pada minggu berikutnya sedang saya, isteri dan Serena menikmati sarapan bersama, saya perhatikan buku itu masih dipegangnya. "Mama dah baca, seronok papa," kata Serena. Saya mengangguk sambil tersenyum. "Bila papa nak bacakan?" tiba-tiba Serena bertanya. "Mama dah bacakan, okeylah tu!" Nampak wajahnya terkuncam. Saya terus menyuap makanan. "Mama baca perlahan. Nanti papa bacakan kuat-kuat ya! katanya. Saya mengangguk. Selesai makan saya mencapai akhbar. Lembar demi lembar saya tatapi. Tidak terfikir untuk menunaikan impian Serena. Tiba-tiba terdengar bunyi suatu dentuman yang cukup kuat di luar. Konsentrasi saya cuma terganggu seketika, sebelum kembali memusatkan perhatian ke dada akhbar. Tiba-tiba pintu pagar rumah digegar, saya segera menjenguk. Jiran-jiran mengatakan Serena dilanggar kereta. Saya panik, sempat berfikir, bila pulak dia keluar? Tadi ada kat dapur. Saya memekik memanggil isteri sebelum meluru ke lokasi kemalangan. Sungguh kabar itu benar, Serena terkulai diribaan seorang jiran yang sedang memberi bantuan. Saya terus pangku anak saya, masuk ke kereta jiran yang sedia memecut ke hospital. Darah membasahi pakaian Serena. Nafasnya sesak. Isteri meraung sekuat hatinya. "Ina?! Ina?..! Inaaaaaaa!!!" saya memanggil-manggil perlahan namanya dipangkal telinga Serena yang berada dalam pangkuan. Tatkala itu nafasnya tersekat-sekat. "Papa? mama..Ina takut. Ina sayang papa, Ina sayang mama, Ina tak nak mati!" bersuara Serena antara dengar dan tidak sambil membuka matanya yang dipenuhi darah, saya kesat darah itu dengan tisu. Namun sekadar cuma. Darah kembali memenuhi wajahnya. Tangisan kuat isteri saya membuatkan jiran yang memandu terus memecut. Di hospital, Serena di tempatkan di bilik ICU ekoran keparahan kecederaannya. Masuk hari kedua, keadaan Serena tak berubah. Dia masih tidak sedarkan diri dan terpaksa bernafas menggunakan respirator. Itulah saatnya saya merasa cukup bersalah. Lalu petang itu, saya bacakan cerita pari-pari dalam suara yang kuat tetapi tersekat-sekat di sisi katil Serena. Semakin kuat saya membaca, semakin merumbai air mata. Kekesalan berlabuh, tapi segalanya telah musnah. Mungkin Serena tidak dapat mendengar jalan cerita yang sangat diminatinya itu. Keesokan harinya, saya bacakan sekali lagi, masih dalam nada suara yang kuat. Kemudian setiap hari saya bacakan cerita itu ditelinga Serena, sementara isteri saya tak henti-henti menangis. Dia mungkin terlalu marah dan kesal dengan tindakan saya terhadap Serena sejak seminggu yang lalu. Masuk hari ketujuh, sebaik saya mula membaca, Serena tiba-tiba membuka matanya perlahan-lahan. Saya nampak terlalu sukar untuk dia melakukan. Bacaan saya terhenti, Air mata merembes dan saya usap-usap kepalanya. Beberapa ketika kemudian, Serena memejamkan semula matanya, pejam untuk selama-lamanya. Saya seperti terdengar suara Serena mengucapkan terima kasih kerana membacakan cerita itu padanya. "Papa?? nanti bacakan cerita ini kuat-kuat pada Ina ya?" kata-kata Serena masih terngiang-ngiang di telinga saya sehingga ke hari ini, walau setahun berlalu. Hingga kini saya tertanya-tanya, apakah sedikit perhatian yang diperlukan oleh seorang anak terlalu mahal untuk diberikan oleh seorang lelaki yang bergelar ayah? Saya tidak dapat menjawap, selain air mata yang tumpah.


1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki karena sifat penyayangnya yang lebih kuat dari lelaki.

2. Wanita yang Sholihah itu lebih baik daripada 1000 orang lelaki yang sholeh.

3. Barang siapa yang menggembirakan anak wanitanya, derajatnya seumpama orang yang senantiasa menangis karena takut akan Allah.

4. Barang siapa yang membawa hadiah ( oleh-oleh ) lalu diberikan kepada keluarganya, hendaklah mendahulukan anak wanitanya dari anak laki-laki

5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama Rasulullah SAW di dalam Syurga.

6. Barang siapa mempunyai 2 atau 3 anak wanita, atau 2 atau 3 saudara wanita lalu dia bersikap ikhsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa dan tanggung jawab maka baginya adalah Syurga.

7. Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak wanitanya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya dari api neraka (Aisyah r.a.).

8. Syurga dibawah telapak kaki Ibu ( Hadits )

9. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga, maka masuklah dari pintu yang dikehendaki.

10. Wanita yang taat akan suaminya serta menjaga sholat dan puasanya, semua ikan-ikan dilaut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama dia taat pada suaminya dan direlakanya.

11. Apabila memanggil akan engkau dua orang Ibu Bapakmu, maka jawablah panggilan Ibumu dahulu.

12. Aisyah r. a. berkata “ Aku bertanya kepada Rasulullah SAW, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ? “ Jawab Baginda, “ Suaminya “ Siapa pula berhak terhadap lelaki ? Jawab Rasulullah “ Ibunya “

13. Wanita apabila sholat 5 waktu, puasa 1 bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu Syurga mana saja yang dia kehendaki.

14. Tiap wanita yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T memasukkan dia kedakam Syurga 10.000 tahun lebih dahulu dari suaminya.

15. Apabila seorang wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah S.W.T mencatatkan baginya setiap hari dengan 1000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1000 kejahatan.

16. Apabila seorang wanita mulai sakit hendak bersalin, maka Allah S.W.T mencatatkan baginya pahal orang yang berjihad pada jalan Allah.

17. Apabila seorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya

18. Apabila telah lahir anaknya lalu disusuinya, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan dari pada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila ibu semalaman tidak tidur karena memelihara anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberinya pahala seperti memerdekakn 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.