Rabu, Disember 19, 2007

CERITA LUCU- sometimes accidents do happen

There were these 4 guys, a Russian, a German, an American and a French, who found this small genie bottle.

When they rubbed the bottle, a genie appeared.

Thankful that the 4 guys had released him out of the bottle, He said, “Next to you all are 4 swimming pools, I will give each of you a wish. When you run towards the pool and jump, you shout what you want the pool of water to be! Come, and then your wish will come true.”

The French wanted to start. He ran towards the pool, jumped and shouted, “WINE”. The pool immediately changed into a pool of wine. The Frenchman was so happy swimming and drinking from the pool.

Next is the Russian’s turn, he did the same and shouted, “VODKA” and Immersed himself into a pool of vodka.

The German was next and he jumped and shouted, “BEER”. He was so contented with his beer pool.

The last is the American. He was running towards the pool when suddenly he steps on a banana peel. He slipped towards the pool and shouted, “SHIT!!!”



tanpa aku sedari sebulan telah berlalu, post paling akhir sebelum ni adalah pada 21 Nov..(hampir sebulan sebenarnya). dalam sebulan ni bermacam2 perkara terjadi dan berlaku. Dan banyak benda berubah dalam beberapa kelip mata. pertamanya , aku sudah menghantar surat berhenti kerja...dan dalam masa 9 hari lagi, berakhirlah alam pekerjaan aku di tempat paling indah aku pernah aku temui.entah macam mana peritnya nak dicerita , sememangnya aku sangat suka pada tempat ni, tapi apa nak buat. keputusan aku adalah muktamad. no regret. dalam masa lebih kurg 11 hari lagi aku akan kembali bergelar pelajar..(sememangnya aku menantikan saat ini). rindu aku pada kampus UiTM Jalan Othman, akn terubat sedikit masa lagi. namun itu tidak bermakna aku akan melupakan UIAM ini. Dan pastinya satu lagi perubahan yang berlaku, ialah 'Dia' telahpun berkahwin 4 hari yang lepas. ini adalah kenyataan bahawa aku tak akan memilikinya sampai bila2. baguslah dia telah menemui cintanya...semoga kekal sepanjang hayat. melihat taman dan warga UIAM dikala ini kadang2 membuat kau sebak. terlalu banyak cinta dan cerita yang bakal aku tinggalkan. semoga 2008 benar2 membuka lembaran baru dalam hidupku.

p/s: semoga bahagia mengekoriku kemana saja.

Rabu, November 21, 2007


Take this test!

Everyone has a desire to love. But your desire is rooted very deeply in your unconscious and affects many of the decisions you make in life — whether you are aware of it or not.

You have an energy about you that inspires people to experience their true feelings of love and act kindly towards others. In this way, you and your drive for loving relationships start a chain reaction of positive experiences.

The reason you are driven by love, may be because your unconscious is trying to avoid the opposite of love — hate. You, more than others, may be afraid of experiencing severe discord with others. That may, in turn, heavily influence your choices about relationships and the way you communicate your ideas, wants, and desires to others.

With such a strong orientation towards loving others, your relationships hold a very special place in your life. Your capacity to love may be greater than those around you, and therefore you may have more to give in relationships than your romantic partner does. Remember that this is a gift you have and one most others don't possess.

Isnin, November 05, 2007

Way Back Into Love

Hugh Grant - Way Back Into Love lyrics

[Verse 1]
(Drew Barrymore)
I've been living with a shadow overhead,
I've been sleeping with a cloud above my bed,
I've been lonely for so long,
Trapped in the past,
I just can't seem to move on!

(Hugh Grant)
I've been hiding all my hopes and dreams away,
Just in case I ever need them again someday,
I've been setting aside time,
To clear a little space in the corners of my mind!

All I want to do is find a way back into love.
I can't make it through without a way back into love.

[Verse 2]
(Drew Barrymore)
I've been watching but the stars refuse to shine,
I've been searching but i just don't see the signs,
I know that it's out there,
There's got to be something for my soul somewhere!

(Hugh Grant)
I've been looking for someone to shed some light,
Not somebody just to get me through the night,
I could use some direction,
And I'm open to your suggestions.

All I want to do is find a way back into love.
I can't make it through without a way back into love.
And if I open my heart again,
I guess I'm hoping you'll be there for me in the end!
Oooooooh, Ooooooh, Ooooooh.

(Drew Barrymore)
There are moments when I don't know if it's real
Or if anybody feels the way I feel
I need inspiration
Not just another negotiation

All I want to do is find a way back into love,
I can't make it through without a way back into love,
And if I open my heart to you,
I'm hoping you'll show me what to do,
And if you help me to start again,
You know that I'll be there for you in the end!
Oooooooh. Oooooooh. Ooooooooh. Oooooooh. Ooooooh Ooooooooh. Ooooooooh.

Jumaat, November 02, 2007


(1 )
Oh sayang...
Engkaulah jejaka idaman
Akulah yang menanti

Embun dingin di pagi hari
Akulah bunga dibasahi

( korus 1)
Kan ku genggam bara yang membara
Begitu ku teruskan jua
Agar cinta tidak terpisah

( korus 2)
Malu ku bukan kerana paksa
Senyum ku benar-benar rela
Resah hati lagi merindu
Di kalbu

( 2 )
Oh sayang...
Engkaulah jejaka idaman
Akulah yang paling menanti
Ku pasti...

Khamis, November 01, 2007


1.The story began when I was a child;
I was born as a son of a poor family.
Even for eating, we often got lack of
Whene ver the time for eating, mother
often gave me her portion of rice.
While she was removing her rice into
my bowl,
she would say "Eat this rice, son. I'm
not hungry".
That was Mother's First Lie

2.Whe n I was getting to grow up,
the persevering mother gave her spare
time for fishing in a river near our
she hoped that from the fishes she
she could gave me a little bit
nutritious food for my growth.
After fishing, she would cook the
fishes to be a fresh fish soup,
which raised my appetite. While I was
eating the soup,
mother would sit beside me and eat the
rest meat of fish,
which was still on the bone of the
fish I ate.
My heart was touched when I saw it.
I then used my chopstick and gave the
other fish to her.
But she immediately refused it and
said "Eat this fish, son.
I don't really like fish."
That was Mother's Second Lie.

3.Then, when I was in Junior High
t o fund my study,
mother went to an economic enterprise
to bring some used-matches boxes that
would be stuck in.
It gave her some money for covering
our needs.
As the winter came,
I woke up from my sleep and looked at
my mother who was still awoke,
supported by a little candlelight and
within her perseverance she continued
the work of sticking some used-matches
I said, "Mother, go to sleep, it's
tom orrow morning you still have to go
for work.
" Mother smiled and said "Go to sleep,
dear. I'm not tired."
That was Mother's Third Lie.

4.At the time of final term,
mother asked for a leave from her work
in order to accompany me.
While the daytime was coming and the
heat of the sun was starting to shine,
the strong and persevering mother
waited for me under the heat of the
sun's shine for several hours.
As the bell rang, which indicated that
the final exam had finished,
mother immediately welcomed me and
poured me a glass of tea
that she had prepared before in a cold
T he very thick tea was not as thick as
my mother's love,
which was much thicker. Seeing my
mother covering with perspiration,
I at once gave her my glass and asked
her to drink too.
Mother said "Drink, son. I'm not
That was Mother's Fourth Lie.

5.After the death of my father because
of illness,
my poor mother had to play her role as
a single parent.
By held on her former job, she had to
fund our needs alone.
Our family's life was more
complicated. No days without
sufferanc e.
Seeing our family's condition that was
getting worse,
there was a nice uncle who lived near
my house came to help us,
either in a big problem and a small
Our other neighbors who lived next to
us saw that our family's life was so
unfortunate,th ey often advised my
to marry
again. But mother,
who was stubborn, didn't care to their
she said "I don't need love."
That was Mother's Fifth Lie.

6.After I had finished my study and
then got a job,
it was the time for my old mother to
But she didn't want to; she was
sincere to go to the marketplace every
just to sell some vegetable for
fulfilling her needs.
I, who worked in the other city, often
sent her some money to help her in
fulfilling her needs,
but she was stubborn for not accepting
the money.
She even sent the money back to me.
She said "I have enough money."
That was Mother's Sixth Lie.

7.After graduated from Bachelor
Degree,& amp; amp; lt;brI then continued my
study to
Degr ee.
I took the degree, which was funded by
a company through a scholarship
progr am,
from a famous University in America .
I finally worked in the company.
Within a quite high salary,
I intended to take my mother to enjoy
her life in America .
But my lovely mother didn't want to
bother her son,
she said to me "I'm not used to."
That was Mother's Seventh Lie.

8.After entering her old age,
mother got a flank cancer and had to
be hospitalized.
I, who lived in miles away and across
the ocean,
directly went home to visit my dearest
mother.Sh e lied down in weakness on
her bed
after having an operation.
Mother , who looked so old, was staring
at me in deep yearn.
She tried to spread her smile on her
even it looked so stiff because of the
disease she held out.
It was clear enough to see how the
disease broke my mother's body,
thus she looked so weak and thin.
I stared at my mother within tears
flowing on my face.
My heart was hurt, so hurt, seeing my
mother on that condition.
But mother, with her strength,
said "Don't cry, my dear.
I'm not in pain."
That was Mother's Eight Lie.

Afte r saying her eighth lie, She
closed her eyes forever!


aku bukan penulis cerita ini...ia diambil dari website sekolah..penulisnya seorang senior , Hilmi Ngah..anyway cerita ini penuh pengajaran untuk semua yang bergelar ibu bapa mahupun bakal menjadi ibu bapa...

Malam itu saya benar-benar sibuk. Selepas solat Isyak dan menikmati hidangan, saya terus ke meja tulis, mahu menyiapkan kertas kerja yang akan saya bentangkan pada mesyuarat tiga hari akan datang. Baru nak mula, anak tunggal saya Serena 6, tiba-tiba datang menghampiri. Dan membawa sebuah buku. Saya kerling nampak dia tersengih-sengih manja. Begitulah dia, kalau ada sesuatu yang dimahukannya, dia akan bersikap terlalu manja. "Papa? bacakan buku cerita ni. Bagus tau! cerita pari-pari, Ina nak dengar," kata Serena menghulurkan buku bergambar itu pada saya. "Buku baru ya?" saya bertanya berbasa basi tanpa menoleh, sekadar melayan. Serena mengangguk lantas memberitahu buku itu dibelinya pagi tadi. "Papa sibuk, lain kali boleh tak?" saya memujuk. Serena memuncung, memperjelaskan rasa kecewanya, tapi saya benar-benar sibuk. "Bolehlah Papa?..sekejap saja. Ceritanya sedap?." Rengek Serena enggan mengalah. "Kan papa kata sibuk! Suruh mama baca?.." "Mama basuh pinggan. Alaaa? bacalah, papa!" Serena merengek sambil menghentak-hentak kakinya ke lantai. Nyata dia tidak mahu mengalah. "BUDAK INI?..!!!" Tak reti bahasa ke. Pergi sana!!!!" saya jerkah permata hati saya itu. Serena panik. Dia terperanjat sungguh kerana tidak menyangka saya bertindak sejauh itu. Nampak jelas matanya sedikit berkaca, lalu dia beredar sayu. Dalam nada sebak, dengan muka yang sebek, Serena beredar sambil menoleh ke arah saya. Dalam suara tersekat-sekat dia bersuara, "Nanti papa bacakan kuat-kuat cerita ini kat Ina, ya papa!" Saya hanya memandang tajam ke arahnya. Sebaik tiba di pintu bilik dia menjeling saya, kali ini saya mengangguk. Masa terus berlalu, seminggu, dua minggu namun kesibukan saya semakin bertambah. Setiap kali pulang, Serena tidak merengek minta dibaca cerita pari-pari itu, namun tangannya tak lepas memegang buku itu. Mungkin juga dia faham saya terlalu sibuk. Pada minggu berikutnya sedang saya, isteri dan Serena menikmati sarapan bersama, saya perhatikan buku itu masih dipegangnya. "Mama dah baca, seronok papa," kata Serena. Saya mengangguk sambil tersenyum. "Bila papa nak bacakan?" tiba-tiba Serena bertanya. "Mama dah bacakan, okeylah tu!" Nampak wajahnya terkuncam. Saya terus menyuap makanan. "Mama baca perlahan. Nanti papa bacakan kuat-kuat ya! katanya. Saya mengangguk. Selesai makan saya mencapai akhbar. Lembar demi lembar saya tatapi. Tidak terfikir untuk menunaikan impian Serena. Tiba-tiba terdengar bunyi suatu dentuman yang cukup kuat di luar. Konsentrasi saya cuma terganggu seketika, sebelum kembali memusatkan perhatian ke dada akhbar. Tiba-tiba pintu pagar rumah digegar, saya segera menjenguk. Jiran-jiran mengatakan Serena dilanggar kereta. Saya panik, sempat berfikir, bila pulak dia keluar? Tadi ada kat dapur. Saya memekik memanggil isteri sebelum meluru ke lokasi kemalangan. Sungguh kabar itu benar, Serena terkulai diribaan seorang jiran yang sedang memberi bantuan. Saya terus pangku anak saya, masuk ke kereta jiran yang sedia memecut ke hospital. Darah membasahi pakaian Serena. Nafasnya sesak. Isteri meraung sekuat hatinya. "Ina?! Ina?..! Inaaaaaaa!!!" saya memanggil-manggil perlahan namanya dipangkal telinga Serena yang berada dalam pangkuan. Tatkala itu nafasnya tersekat-sekat. "Papa? mama..Ina takut. Ina sayang papa, Ina sayang mama, Ina tak nak mati!" bersuara Serena antara dengar dan tidak sambil membuka matanya yang dipenuhi darah, saya kesat darah itu dengan tisu. Namun sekadar cuma. Darah kembali memenuhi wajahnya. Tangisan kuat isteri saya membuatkan jiran yang memandu terus memecut. Di hospital, Serena di tempatkan di bilik ICU ekoran keparahan kecederaannya. Masuk hari kedua, keadaan Serena tak berubah. Dia masih tidak sedarkan diri dan terpaksa bernafas menggunakan respirator. Itulah saatnya saya merasa cukup bersalah. Lalu petang itu, saya bacakan cerita pari-pari dalam suara yang kuat tetapi tersekat-sekat di sisi katil Serena. Semakin kuat saya membaca, semakin merumbai air mata. Kekesalan berlabuh, tapi segalanya telah musnah. Mungkin Serena tidak dapat mendengar jalan cerita yang sangat diminatinya itu. Keesokan harinya, saya bacakan sekali lagi, masih dalam nada suara yang kuat. Kemudian setiap hari saya bacakan cerita itu ditelinga Serena, sementara isteri saya tak henti-henti menangis. Dia mungkin terlalu marah dan kesal dengan tindakan saya terhadap Serena sejak seminggu yang lalu. Masuk hari ketujuh, sebaik saya mula membaca, Serena tiba-tiba membuka matanya perlahan-lahan. Saya nampak terlalu sukar untuk dia melakukan. Bacaan saya terhenti, Air mata merembes dan saya usap-usap kepalanya. Beberapa ketika kemudian, Serena memejamkan semula matanya, pejam untuk selama-lamanya. Saya seperti terdengar suara Serena mengucapkan terima kasih kerana membacakan cerita itu padanya. "Papa?? nanti bacakan cerita ini kuat-kuat pada Ina ya?" kata-kata Serena masih terngiang-ngiang di telinga saya sehingga ke hari ini, walau setahun berlalu. Hingga kini saya tertanya-tanya, apakah sedikit perhatian yang diperlukan oleh seorang anak terlalu mahal untuk diberikan oleh seorang lelaki yang bergelar ayah? Saya tidak dapat menjawap, selain air mata yang tumpah.


1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki karena sifat penyayangnya yang lebih kuat dari lelaki.

2. Wanita yang Sholihah itu lebih baik daripada 1000 orang lelaki yang sholeh.

3. Barang siapa yang menggembirakan anak wanitanya, derajatnya seumpama orang yang senantiasa menangis karena takut akan Allah.

4. Barang siapa yang membawa hadiah ( oleh-oleh ) lalu diberikan kepada keluarganya, hendaklah mendahulukan anak wanitanya dari anak laki-laki

5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama Rasulullah SAW di dalam Syurga.

6. Barang siapa mempunyai 2 atau 3 anak wanita, atau 2 atau 3 saudara wanita lalu dia bersikap ikhsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa dan tanggung jawab maka baginya adalah Syurga.

7. Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak wanitanya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya dari api neraka (Aisyah r.a.).

8. Syurga dibawah telapak kaki Ibu ( Hadits )

9. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga, maka masuklah dari pintu yang dikehendaki.

10. Wanita yang taat akan suaminya serta menjaga sholat dan puasanya, semua ikan-ikan dilaut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama dia taat pada suaminya dan direlakanya.

11. Apabila memanggil akan engkau dua orang Ibu Bapakmu, maka jawablah panggilan Ibumu dahulu.

12. Aisyah r. a. berkata “ Aku bertanya kepada Rasulullah SAW, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ? “ Jawab Baginda, “ Suaminya “ Siapa pula berhak terhadap lelaki ? Jawab Rasulullah “ Ibunya “

13. Wanita apabila sholat 5 waktu, puasa 1 bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu Syurga mana saja yang dia kehendaki.

14. Tiap wanita yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T memasukkan dia kedakam Syurga 10.000 tahun lebih dahulu dari suaminya.

15. Apabila seorang wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah S.W.T mencatatkan baginya setiap hari dengan 1000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1000 kejahatan.

16. Apabila seorang wanita mulai sakit hendak bersalin, maka Allah S.W.T mencatatkan baginya pahal orang yang berjihad pada jalan Allah.

17. Apabila seorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya

18. Apabila telah lahir anaknya lalu disusuinya, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan dari pada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila ibu semalaman tidak tidur karena memelihara anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberinya pahala seperti memerdekakn 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

Rabu, Oktober 31, 2007


hari ni terasa sedikit pening...cari volunteer untuk buat test hearing, tapi yang dapatnyer cuma lelaki, sedangkan nak ramai perempuan. Kawan2 semua sibuk, x bleh nak tolong. Ye lah , semua orang tengah siapkan assg, x nak la kacau diorang. Pening ni bersangkut paut jugak dengan sorang kawan aku , yg x abeh2 mengingatkan aku bahawa 'dia' akan kahwin bulan Dis ni. aku malas nak ingat, tapi bila dah diingattkan macam tu, nak x nak...fikiran aku mulalah teringat kat dia. Sampai bila..entahlah sampai bila. susah betul nak lupakan 'dia' ni....sakit kepala I......adusss...

P/s: aku rasa mcm nak cubit2 pipi kwn aku tu, tapi nasib baiklah dia kat shah alam..lgpun dia lelaki mana boleh cubit..hehhhh..(^^)

Selasa, Oktober 30, 2007

telinga..oh telinga...

hari ini bukanlah hari yang sibuk...tapi sememangnya bukanlah hari kerja yang boring. data untuk research masih x cukup...huhhh..layak ke aku mengomen ..masih awal rasanya. lagipun baru seminggu poster berwarna ungu tu aku tampal...atau sememang2nye warga2 UIA ni agak takut untuk mengsedekahkan telinga...adussss. Tak boleh jugak salahkan mereka, ye lah semua org sibuk dengan keje masing2.X sangka, bukan semua benda free orang suka kan? Maybe ada juga yang takut hendak tahu yang diorang sebenarnya mempunyai masalah pendengaran....hmmmm. semalam dan hari ni, aku baru saja dapat 5 sample, agak sedikit tapi permulaan yg bagus. sueda..berusahalah...(^^)

p/s: mungkin aku patut tampal lebih banyak poster.

Isnin, Oktober 22, 2007

JUMPA DIA..hehe..

aku berharap sepenuh hati pagi tadi, untuk jumpa "dia".x sangka telah dimakbulkan Tuhan...Alhamdulillah. Terjumpa dalam lift plak tu, walaupun x bertegur sapa, at least berada disebelah dia selama 10 saat dah cukup ..hahah. Cuma senyum saja..kira ok la tu kan???..hehe..

p/s: alamak , esok duty kat hosp, x bleh la jumpa dia...alahhhhhhh...(~~)

Rabu, Oktober 10, 2007


Salam hari raya buat semua umat Islam di dunia ini . Malangnya bukan semua umat Islam sendiri yang faham matlamat dan maksud Hari Raya....maka muhasabah lah diri kita supaya lebih diberkati dan diredhai oleh Nya...

Dikemeriahan Aidilfitri ini, teringin rasanya nak jumpa 'the guy' before balik kampung esok. lagipun hari ini, hari last aku keje. Esok dah cuti...x sabarnye nak balik. Tudung2 yang aku beli untuk nieces yg kecik2 tu, tiap2 hari aku belek..hehhe..kueh raya plak..rasa mcm nk makan je...
tapi yg sedikit sadis ialah, aku x ada kasut raya tahun ni..mlas rasanyer nak membazir...lagipun sekarang ni aku dah kurang pakai kasut2 tinggi ni n yg paling penting aku ni sakit kaki mana bleh pakai..heheheh...pakai je la kasut pg keje aku yg sempoi ni.

P/s : Dimanakah dikau wahai pujaan...hehheh(^^)

Selasa, Oktober 09, 2007


Today...kaki masih sakit lagi, bengkaknyer belum surut..nampaknyer aku akan beraya dengan kaki bengkak la....sedihnyer...Bila dah dekat dengan Raya ni, buat kerja pun cam malas2 jek....rasa mcm x best plak..sejak semalam sampai hari ni, entahlah kenapa , asyik terfikir pasal 'org yang dah hilang' tu...pelik2. berkali2 memberitahu diri supaya bertahan...menghadapi kenyataan hidup yang maha menyakitkan ni...daripada ingat dia baik ingat pada org yang baru je aku jatuh cinta tu....(betul ke?)...tapi bila memikirkan yang org tu, mungkin lansung x kenal n x tahu nama aku rasa lagi sadis plak...ye la siapa la aku ni pada mata dia agaknyer....huuuuuuuuu(~~)

p/s: tiba2 terasa penat menyukai orang...

Isnin, Oktober 08, 2007


Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala

Bagaimana Menyayangi Seseorang

  • Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan. Jika anda meletakkan sesuatu perhubungan berdasarkan perasaan, ianya akan gagalkerana perasaan sentiasa berubah dari masa ke semasa.
  • Sayangi dia seadanya. Di dunia terdapat hampir 6 billion manusia dengan 6 billion personaliti. Dia sememangnya seorang yang istimewa dan biarkan ianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa-apa tentang dia kerana sekali anda mengubah, selamanya anda akan terus mengubah dirinya. Tentu anda masih ingat, anda terpikat padanya kerana dia adalah dia. Maka, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.
  • Sayangi dia sepenuh hati. Sesungguhnya dia telah banyak bekorban untuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untuk menjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna tapi demi cinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sesekali cuba untuk mempermain-mainkan keluhuran cintanya.
  • Hormati pendirian dan keputusan dia. Jangan anda merayu dan jangan mencipta alasan supaya dia menerima cinta anda kerana kelak, yang anda akan dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukannya cinta setulus hati.
  • Yakinkan diri anda akan keistimewaan dia. Dia adalah satu-satunya di dunia ini dan jangan mengharapkan kesempurnaan dari dia kerana dia telahpun cukup sempurna semenjak anda mula terpikat padanya.
  • Percaya akan dirinya. Sentiasa bersangka baik padanya jika kita juga mahukan sebegitu darinya. Pastikan anda akan sentiasa meletakkan diri anda di tempatnya sebelum melakukan apa-apa. Jika anda sendiri tidak dapat menerimanya, apatah lagi dia.
  • Jangan berjanji menyayangi dia untuk selama-lamanya kerana selama-lamanya bagi anda mungkin akan berakhir keesokkan harinya, tapi berjanjilah untuk menyayangi dirinya seolah-olah setiap hari itu adalah hari yang terakhir untuk anda berdua.
  • BERCINTA dengannya adalah seperti memberi hati anda kepadanya untuk dilukai tapi kepercayaan itu penting. Percayalah kepadanya, nescaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.
  • Jangan sesekali meninggalkan dia tanpa sebarang alasan. Dia bukan hanya akan setakat menangis kecewa dan kemudiannya meneruskan hidup seperti biasa, ketahuilah bahawa jiwanya akan mati secara perlahan.
  • Jangan cepat berbangga dengan diri anda, memenangi hatinya bukanlah satu kejayaan yang mutlak tetapi anugerah itu hanya layak anda perolehi setelah anda berjaya menyayanginya sehingga ke akhir hayat. Ketahuilah, dia memilih anda adalah kerana dia percaya bahawa anda adalah seorang yang jujur dan akan menepati janji. Anda telah bersusah payah dan berusaha sedaya upaya untuk memenangi cintanya, maka dengan itu haruslah juga anda berusaha untuk terus menyintai dirinya dengan apa jua keadaan sekalipun.


klu housemate aku mahupun kawan2 aku baca ni, aku tahu korang mesti x percaya, paling2 pun korang mesti cakap, "alah, sueda tiap2 minggu pun jatuh cinta"...aku akui kenyataan tu, ye lah aku ni selalu main2. Tapi kali ni rasanya lain la...aku pun x tahu macam mana, entahlah..sukar nak dicerita. Perasaan yang dah lama x terasa ni...huhu. betul ke ? aku, Nurul Hidayah aka Sueda dah jatuh cinta lagi...semua ni bagaikan kabur saje... CINTA..betul ke kembali bertamu di hati aku. payah...susah..sukar..jerih.... Ssedikit sebanyak, lelaki ini sebenarnye menyerupai 'dia yang telah hilang'....wajarkah aku mencari persamaan dalam 2 lelaki yang berbeza ini...wajar ke??...sekali lagi, aku menjadi keliru. ...

ADUSS....sakit kaki

agaknye inilah dugaan untuk aku waktu bulan puasa ni...tapi yg pastinyer aku mmg jarang kekal sihat walafiat ni..huhhhhhh....3 minggu lepas jatuh n sakit belakang, lebih kurang 2 bulan lepas terlanggar microscope Zeiss yg besar giler tu, akibatnyer dahi aku bengkak 2 minggu...n yg terbaru semalam...jatuh tangga plak...aduhhhh...sakit giler. tadi pegi jumpa makcik esah, suruh dia urut kaki, segan jugak tapi nak buat mcm mana dah sakit sgt..sekarang pun masih belum baik...kesannyer nak buat keje pun terbantut dah la x boleh nak jalan sesuka hati nak solat pun punyalah seksa..Tuhan je lah yg tahu...Seingat aku, sejak dari kecik lagi, aku memg suka jatuh2 ni, masa sekolah dulu, dah jadi mcm rutin, masuk Uitm, rutin diteruskan sampai kawan2 pun ejek aku suka jatuh...then bila dapat keje kat UIA...second day kat cni, aku jatuh lagi....huuu malu giler ngan kaka syafa n kak june masa tu tapi nak buat macm mana..(mcm terkena curse pun ada)...nak dijadikan cerita, lepas tu aku dah x jatuh2 lagi dah...syukur lah...dah lebih setahun dah...n Ramadhan ni, tiba2 jatuh2 balik plak...kadang aku terpikir..aku ada buat dosa apa2 ke, sebab tu la Tuhan nak tunjuk.......hehhehe....

Rabu, September 19, 2007


jika kita kehilangan cinta, maka pasti ada alasan di sebaliknya. alasan yang kadang sulit untuk dimengertikan, namun kita tetap harus percaya bahawa ketika DIA mengambil sesuatu, DIA telah siap untuk memberikan yang lebih baik.

Selasa, September 18, 2007

Frankie Valli - Can't Take My Eyes Off You


pergilah segala macam fikiran ini
pergi bertamu sejauh lari
aku tidak mahu kamu disini
merejam aku sipi-sipi

aku longlai menghadapi
kenyataan inilah yang pasti
kamu harus pergi.....
pergi jauh dari sisi hati...

kasihani aku wahai hati..
usah menyeksa batin ini
usah terkenang lagi
cerita lama yang sudah basi

aku mohon padamu
duhai hati...
tabahlah menghadapi...


Kiter renungkan sesama... mungkin ada hikmah disebaliknya. ... Anda mengetahui yang anda merindui seseorang apabila jantung anda berdegup pantas ketika teringatkan dia. Dan walaupun sekadar "Hai" daripada dia mencukupi sebagai penenang.
Ulasan: anda mungkin menaruh hati kepadanya, cuma anda tidak
menyedarinya ataupun anda tidak mahu menerimanya sebagai kenyataan. Jangan jadi terlalu baik, saya akan merindui kamu.

Jangan terlalu
mengambil berat, saya mungkin menyukai kamu! Jangan jadi terlalu 'sweet', saya mungkin jatuh hati kepada kamu. Amat sukar untuk saya menyayangi kamu jika kamu tidak mahu membalasnya.
Ulasan: seseorang yang membuat kamu jatuh hati kepadanya sebenarnya
menyayangi kamu lebih daripada kamu menyayangi dia.

Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih..terimalah kenyataan itu dan sekurang2nya dia pernah membahagiakan kamu.
Ulasan: Masa akan menentukan segalanya, jika dia ditakdirkan bersama anda, dia akan kembali.

Jangan melarikan diri dari 'cinta' apabila ia berada di hadapan kamu. Jangan melarikan diri daripadanya kerana suatu hari nanti, kamu pasti akan teringatkannya kembali dan menyesali perbuatan kamu itu.
Ulasan: hargai orang yang menyayangi kamu, bukan mudah untuk mencari
orang yang menyayangi kita, yang paling berharga ialah hati yang ikhlas.

Penyesalan terbesar dalam hidup ialah risiko yang kita tidak ambil.
Jika anda merasakan sesuatu itu akan membuatkan anda bahagia, maka teruskan. Ingatlah bahawa kita akan melalui semua ini hanya sekali, mungkin tiada lagi peluang kedua.
Ulasan: Masa tidak menunggu kita. Jika anda rasakan anda telah
bertemu dengan orang yang sesuai, maka hargailah dia, jangan biarkan dia berlalu begitu sahaja. Jangan bertangguh kerana takut. Cubalah dahulu atau anda akan menyesal kerana membiarkan ia berlalu begitu sahaja. Tiada sesiapapun yang tahu apakah yang membuatkan anda benar2 bahagia.

Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yang satu lagi, "Saya air mata seorang gadis yang menyayangi seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?". Jawab titis air mata kedua tu, "Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang menyayangi saya berlalu begitu sahaja."
Ulasan: Tiada sesiapapun yang simpati kepada orang yang sengaja
membiarkan peluang pergi begitu sahaja tanpa berusaha untuk mendapatkannya atau mempertahankannya. Kita selalunya tidak menghargai seseorang yang hampir atau menyayangi kita sehingga dia pergi meninggalkan kita; kemudian kita akan sedih dan menyesal mengingatkannya.

Terdapat banyak bebintang di langit tetapi hanya satu sahaja yang begitu menyerlah sehingga dapat menarik perhatian anda. Dari kalangan yang anda pilih untuk abaikan ialah sebutir bintang yang sanggup menyinari anda walau dimana sahaja anda berada.

Bahagian 1: orang yang bersama anda ketika ini mungkin bukanlah
orang yang benar-benar anda sayangi. Bahagian 2: terdapat orang yang tahu dia tidak dapat bersama kamu ketika ini tetapi masih menyayangi kamu sepenuh hatinya, fikirkanlah.

Lawaknya bila kita meletakkan standard untuk orang yang bakal kita
sayangi, tetapi jauh di sudut hati, kita tahu yang orang yang kita sayangi itu terkecuali daripada standard itu. (don't be too choosy!)
Ulasan: kita amat kritikal terutamanya kepada orang yang kita sukai
atau sayangi kerana kita mahukan yang terbaik untuk diri kita. Tetapi sebenarnya kesempurnaan dan hubungan terbaik dapat dicapai dengan berusaha bersama. Ia bukanlah terletak kepada satu individu sahaja.

Cinta itu membuatkan anda gembira walaupun ia sering melukakan.

Cinta itu istimewa jika ia diberikan kepada orang yang bertuah.

Khamis, September 13, 2007

RAMADHAN datang lagi....

marhaban ya shahra Ramadhan...pelik rasanya menulis kembali setelah sekian lama...huhu. Ramdhan dtg lagi yang pastinya mengingatkan ku pada Bunda tercinta...telah hilang dari pandangan tapi tidak pernah hilang dari jiwa. Banyak betul benda berlaku pada 2 bulan terakhir ni, mengecewakan, dikecewakan.....hidup ini mmg pelik.hari2 berlalu dan aku masihlah sueda yang dulu, banyak kegusaran yang x dapat diluahkan.....huhhhhhh..(mengeluh). Hmmmm...persetan segala masalah2..aku boleh hidup bahgia....ye hidup bahgia....

Isnin, Julai 23, 2007


segalanye telah hancur...mimpi indah aku telah hancur...rasa ingin ketawa sepuas2nyer...hahhahahahahhahhahahahahhahahah....(aku dah tensen..huhu)...kehilangan orang yang kita cinta bukanlah mudah sebenarnye...tapi aku sedar, aku x mungkin akan sesuai dengan 'dia'..walau aku tggu beribu tahun lagi sekalipun...biarlah dia berlalu dalm memori yang beku ini.....pergi..pergi...pergilah wahai pujaan hati...

Jumaat, Jun 01, 2007

Rossa on Thursday Nite Live Part 1

My latest fav song

by : ROSSA

Aku wanita yang punya cinta di hati
Dan dirimu dan dirinya dalam hidupku
Mengapa terlambat cintamu telah termiliki
Sedang diriku dengan dia tak begitu cinta

Mengapa yang lain bisa
Mendua dengan mudahnya
Namun kita terbelenggu
Dalam ikatan tanpa cinta

Atas nama cinta
Hati ini tak mungkin terbagi
Sampai nanti bila aku mati
Cinta ini hanya untuk engkau
Atas nama cinta
Kurelakan jalanku merana
Asal engkau akhirnya denganku
Kubersumpah atas nama cinta

Mengapa yang lain bisa
Mendua dengan mudahnya
Namun kita terbelenggu
Dalam ikatan tanpa cinta

i like this song so much.....ditujukan khas untuk some1 yg aku rindu......(sape2 nak perasan pun boleh..hahahhaha)..
me and kak ina at Ampang time Induction Course last week......jenjalan cari makan...ehee...


kek yang di beli oleh housemates aku....comel jerrr....


hmmm....aku dh delete banyak post ni...pelik jugak yek penat2 aku tulis...rajin plak aku delete..hehehe...ye lah kdg2 rasa takut klu org baca rahsia kita... even this blog name is SecretGarden , its not 100% my secret act....hahahha.. aku x snggup nak citer sebenarnyer..
life akhir2 ni agak boring..sedikit boring... yang pastinyer boring la. Asyik pikir cam nak berenti keje tapi berenti pun...haiiiyaaahhh..pesal la ngan aku ni. Esok nak balik kampung la, boring kat kuantan, at least bleh tgk ayah aku...father's day dah dekat kan... dah la mother's day of course la aku x sambut coz aku dah x ada mother...ingat2 sedih jugak..sedih banyak act...lagi2 bday aku baru je lepas...rindu kat mak membuak2...nampaknyer there is no nasi pulut kuning anymore. biasanye on my bday, mak akan buat nasi pulut kuning and then kami bawak pg masjid...I miss keadaan tu so much (tuhan je yang tahu)...... tapi I always remember apa mak cakap...'setiap yang bernyawa pasti akan mati'....kulli insan zaaikotul mautt..... so setiap kali aku sedih, I'll remember this dalil. it makes me feel better..... di usia 22 tahun ni, aku rasa sgt pilu....kdg2 rasa macam aku telah ditinggalkan oleh dunia, atau sebenarnya..hidup ni mmg mcm ni, penuh dgn perubahan....dah tak sabar rasanyer nak tunggu bulan Nov...Insyaallah aku akan kembali ke kuliah setelah sekian lama...rindu kat Uitm..rindu Sh Alam..... Tapi rindu ni x dapat terbanding dgn rindu aku pada seseorg yang lain..entah la dia rindu kat aku ke tak...atau istilah rindu ni trlau heavy..aku bleh kata...'ingat'...agaknyer dia ingat x kat aku.... maybe tak.... dia terlalu sibuk untuk ingat... Bday aku pun dia x ingat...sedihnyer... even dia suruh aku ingatkan , aku x ingatkan pun...lgpun buat apa.. Tapi aku paham, ada banyak benda penting lain dalam hidup dia yang dia perlu lebih ingat lgpun dalam Firman Allah ada menyebut, Dia memaafkan orang yang tertidur dan orang yang lupa....maka x adillah aku nak marah dia...dia cuma manusia biasa, I never blame him..... his work need full commitment...i understand that..very......(~~)...demi usia 22 tahun ni....aku nak jadi seorang yang berfikiran lebih terbuka, lebih mature dan lebih berwawasan...Sueda ...GANBATTE...fight for ur life....

Isnin, Januari 22, 2007


Begitu berat melangkah.
melihat kau bersamanya
adakah aku yg salah
atau hanya helah saja

ku masih mencintai diri kamu
bila kau menjauh
ku rindu
kau bagaikan udara
yang membantu aku untuk terus hidup diatas dunia
tanpamu ku lemah
pasti aku tak berdaya
kerna kau maha karya cinta .

biarpun kau tidak mahu
menerima kasih daku
ku kan setia bersama mu
sehingga ke akhir waktu
ku masih menyayangi diri kamu
bila kau berlalu
ku rindu ..
kau bagaikan udara
yang membantu aku untuk terus hidup diatas dunia
tanpamu ku lemah
pasti aku tak berdaya
kerna kau maha karya cinta

kau takkan dapat aku lupakan
kerna kau lah punca cinta kita
mengajar aku erti bahagia
kembalilah ..
terimalah pesan daku